Ensin oli ”Tiikeriä etsimässä”. Seksiä myyvän cp-vammaisen Heljän tarina sai useat televisionkatsojat pohtimaan, mitä liikkuu vammaiselta seksiä ostavien miesten päässä. Sitten tuli Sarasvuo. Kovaksi keitetty mediapersoona haastatteli nimikkokeskusteluohjelmassaan lasketteluonnettomuudessa aivovamman saanutta Pekka Hyysaloa, jonka toipumisesta voidaan käyttää termiä ihmeparantuminen. Osaa katsojista kimpaannutti Jari Sarasvuon tapa ylistää Hyysaloa. Selkeistä eroavaisuuksista huolimatta kummassakin ohjelmassa on pohjimmiltaan yhteinen nimittäjä. Mediassa on nyt käyty keskustelua siitä, saako vammaista henkilöä ihailla, mistä ansoista vammaista voi mahdollisesti ihailla, ja missä oikeasti kulkee vammaan tuijottamisen ja vamman lävitse katsomisen raja.
Kun puhutaan vammaisen ja vammattoman välisestä
seksuaalisesta kanssakäymisestä, esille nousevat lähes poikkeuksetta
hyväksikäyttöön ja kieroutuneisiin perversioihin liittyvät kysymykset. Kysymykset
ovat aiheellisia, mutta osaltaan ne
kertovat myös asenteista ja johtavat usein vammaisten ihmisten seksuaalisuuden demonisointiin.
Seksuaalinen kanssakäyminen vammaisen ja
vammattoman välillä ei itsessään ole sairaalloista tai väärin. Poikkeavissakin
piirteissä voi nähdä vilpittömästi myös kauneutta, jos niitä tarkastelee objektiivisesti.
Kauneus ja viehättävyys eivät koskaan rakennu yksinomaan yksittäisistä
ominaisuuksista, vaan ne ovat isompien kokonaisuuksien summia. Seksisuhteissa on oleellista, että kumpikin
osapuoli ymmärtää suhteen merkityksen ja on siinä mukana omasta vapaasta
tahdostaan. Niin ikään seksisuhteen muodostumisessa painavat monesti muutkin
asiat kuin pelkät fyysiset ominaisuudet.
Jotkut ovat
esittäneet ajatuksia, että seksuaalinen kiinnostus vammaisuutta kohtaan ei
olisi sen kummoisempi asia kuin seksuaalinen kiinnostus esimerkiksi hoikkia
sääriä kohtaan, koska kummassakin kyse on loppujen lopuksi yksittäisistä
inhimillisistä piirteistä. Ihmisen näkeminen ihmisenä edellyttää, että
poikkeavat tai muutoin silmiinpistävät ominaisuudet nähdään yhtenä piirteenä
muiden joukossa. Vammaisiin kohdistuva seksuaalinen mielenkiinto on luokiteltu
parafiliaksi eli normaalista poikkeavaksi seksuaaliseksi kohdehäiriöksi.
Erottelua sairauden ja normaalista poikkeavan seksuaalisen käyttäytymisen
välillä on kuvattu terveyskirjasto.fi –sivustolla seuraavasti:
Mielikuvat tai
satunnainen kohteeltaan tavanomaisesta poikkeavaa seksuaalista käytöstä ei
pidetä häiriönä tai sairautena ellei kyseinen käytös muodostu pakonomaiseksi
keinoksi lievittää sisäistä ahdistuneisuutta tai aiheuta toisille ihmisille
kärsimystä tai vahinkoa.
Seksuaalisen kanssakäymisen osapuolien oman tahdon ja
ymmärryksen merkitys näkyy tässä määritelmässä. Pakonomaista seksuaalinen
toiminta on silloinkin, jos seksuaalista mielihyvää ei voida saavuttaa millään
muulla keinoin kuin harrastamalla seksiä nimenomaan vammaisen henkilön kanssa.
Ulkopuolelta on täysin mahdotonta sanoa, onko asia näin Heljän asiakkaiden
kohdalla. Ehkä heille on vain tärkeintä itse seksuaalinen mielihyvä eikä se,
millä keinoilla he sen saavuttavat.
Kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa on myös se, millainen suhde Heljällä
muuten on asiakkaisiinsa, mikä vaikutus kokonaisuuteen on hänen
mielenterveysongelmillaan ja leikkivätkö asiakkaat hänen tunteillaan. Kysymykseen, onko seksin ostaminen vammaiselta
välttämättä yhtään sen enempää hyväksikäyttöä kuin seksin ostaminen
vammattomalta, ei välttämättä ole yksiselitteistä vastausta. Heljä toimii
ammatissaan vapaasta tahdostaan hakien toisten ihmisten läheisyyttä. Jos pelkkä
yksinäisyyden tunne katsotaan puitteeksi seksuaaliselle hyväksikäytölle, suuri
osa meistä tulee hyväksikäytetyksi viikonloppuisin valomerkin jälkeen.
Jari Sarasvuota syytettiin ylentämällä alistamisesta.
Käytännössä kyse on taatusti kaikille vammaisille tutusta ilmiöstä, jossa mikä
tahansa tuiki tavallinenkin asia koetaan taianomaiseksi ja inspiroivaksi, jos
sen tekijänä on vammainen tai muutoin erilainen ihminen. Ylentävä alistaja
saattaa esimerkiksi kehua pyörätuolissa istuvaa ihmistä sanoin ”Pyörätuolissa
istuvaksi olet kaunis” tai ”Oletpa sinä rohkea lähtiessäsi tänne muiden
ihmisten joukkoon!”. Lisäksi tapetille nousi kysymys siitä, voidaanko ”Hänelle
sanottiin, ettei hän kuuna päivänä tulisi enää kävelemään, mutta sitkeytensä ja
taistelutahtonsa ansiosta hän nousi jälleen jaloilleen” – tyyppisiä sankaritarinoita
viljellä mediassa. Samoin koettiin, että parantumista ihailemalla korostettiin
sitä, että vammaisuus on hirvittävä tragedia. Jari Sarasvuo ei säästellyt
ylisanoja eikä kyyneleitä haastatellessaan Pekka Hyysaloa. Ihailu katsottiin
perusteettomaksi. Suuri yleisö eittämättä rakastaa tällaisia selviytymistarinoita,
mutta onet vammaiset ja pitkäaikaissairaat näkevät niissä sitä vastoin
rakennuspalikoita ”Kyllä sinä vielä muutut normaaliksi, kun yrität tarpeeksi”-
tyylisiin asenteisiin. Kaikki ole yhtä onnekkaita kuin Hyysalo. Kaikista sairauksista ei parannuta eikä
kaikista vammoista kuntouduta, vaikka sitkeys ja taistelutahto olisivatkin
kohdillaan. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa se, etteivät esimerkiksi kaikki syöpään kuolleet
vuorenvarmasti ole itse halunneet luovuttaa.
Luonnollisesti Sarasvuon saama kritiikki synnytti myös
vastakritiikkiä. Näissä puheenvuoroissa esille nousivat selkeästi ajatukset
toiseuden väistämättömyydestä. Todettiin, että vammaiset pysyvät vammaisina,
joukkona jolla on omat erityispiirteensä, vaikka vammaiset itse kuinka
haluaisivat samanlaista kohtelua kuin kaikki muutkin. Eräs blogikirjoittaja
argumentoi, että ” Jos haastatellaan vammaista / vammautunutta, niin silloin
aihe käsittelee luonnollisesti vammaa ja sen kanssa elämistä. Jos haastatellaan
roskakuskia, niin silloin haastattelun aiheet on luonnollisesti hänen
työnkuvassaan ja roskien kuljettamisessa. Asiat asioina!” Jotkut olivat jopa sitä mieltä, että
vammaisilla on suoranainen velvollisuus kertoa omasta elämästään vammattomille,
jotta nämä oppisivat enemmän suvaitsevaisuutta.
Moni esitti myös kokemuksensa siitä, ettei ”oikeaa” tapaa
vammaisuuden kohtaamiseen tunnu olevan lainkaan olemassa. Joku saattaa
suivaantua suunnattomasti vilpittömästä avuntarjoamisesta, ja toinen särkeä
sydämensä lopullisesti, kun apua jätetään tarjoamatta. Hyvät käytöstavat olisi
tietenkin aina pidettävä matkassa, mutta vammaisenkin pinna saattaa joskus
katketa, kun samat ennakkoluuloiset käytösmallit toistuvat kerrasta toiseen.
Perinteisesti vammaisuutta ei ole käsitelty yhtenä yleissivistykseen kuuluvana
osa-alueena esimerkiksi kouluissa, ja se näkyy myös asenteissa. Moni ajattelee,
ettei vammaisuuden kohtaamiseen liittyvät kysymykset lainkaan kosketa omaa itseä,
eikä niistä useinkaan kiinnostuta ennen kuin vammaisuuden kohtaaminen tulee
omasta tahdosta poiketen ajankohtaiseksi. Helposti voi ajatella, että
vammaisella ihmisellä on velvollisuus valistaa ympärillään olevia ihmisiä
siitä, miten haluaa tulla kohdatuksi. Joillekin vammaisuus voi olla tragedia.
Joillekin pyörätuolilla kotoa poistuminen voi olla erittäin rohkea teko
esimerkiksi pahasta koulukiusaamisesta johtuvan ihmisarkuuden vuoksi. Tällaiset
syyt eivät näy päällepäin. Kysymys onkin myös siitä, miten vaikeista asioista
voidaan puhua ylentämättä niitä, joille asiassa ei ole ongelmaa, ja vähättelemättä
niitä, joille asia on arka kipupiste. Tavallisesti sorrutaan liian
yksioikoiseen ajatteluun. Ihmisten kohtaamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa.
Täysin vammatontakin ihmistä saattaa ärsyttää suunnattomasti esimerkiksi se,
että tuttavuutta tullaan tekemään säästä puhumalla tai ylitsevuotavan
aurinkoisesti hymyilemällä. Aidolla kohtaamisenhalulla ja henkilökemioilla on
aina oma merkityksensä ihmisten välisissä kohtaamisissa. Asiat tulevat aina
esille luonnostaan ajan kanssa. Henkilökohtaisuuksia ei ole tarpeen kysyä, eikä
varsinkaan ensitapaamisella.
Se, että vammaisten
ihmisoikeudet toteutuvat tai he kokevat itselleen mieluisia asioita ei voi
perustua yhteiskunnan armopaloihin tai ihmisten hyvään hyvyyteen, jolla voidaan
pönkittää omaa egoa.Hyvin moni katsantokanta tuntui unohtavan, ettei vammaisten
halussa tulla tasavertaisesti huomioiduksi ole kysymys yrityksestä peitellä
erilaisuutta, vaan erilaisuuden huomioimisen muuttamisesta jokapäiväisiksi
toimintatavoiksi. Toisin kuin täysin vammattoman ihmisen
kohdalla, esimerkiksi sokeaa ihmistä ei voi hyvästellä pelkästään vilkuttamalla
ja poistumalla huoneesta, eikä keksipurkkia voi asettaa ylimmälle hyllylle, jos
siihen on tarkoitus ylettyä pyörätuolista. Sen sijaan voidaan hyvästellä
kuuluvaan ääneen ja laskea keksipurkki alemmalle hyllylle. Huomioonottaviin
toimintatapoihin tarvitaan tietoa ja kokemusta. Sitä voidaan levittää eritoten
median kautta. Siten on totaalisen perusteltua, että parhaaseen katseluaikaan
tarvitaan myös ohjelmia, jossa vammaiset itse puhuvat vammoistaan ja niiden
vaikutuksista. Ongelman, ja luultavasti myös koko Sarasvuo-kohun ydin on siinä,
että mediastamme puuttuu vielä vammaisuutta koskeva kokonaiskuva. Ne vammaiset,
jotka elävät pääpiirteissään tavanomaista, keskiluokkaisen tylsää arkielämää
tai ne, joita sitkeyskään ei pelasta, jäävät liian usein ruudun ulkopuolelle.
Toisaalta vammattomien ihmisten on usein myös vaikea nähdä vammaisten ihmisten
sanomisia missään muussa kuin vammaiskontekstissa. Epäilemättä siinä piilee
syytä myös sille, miksi emme kovin usein näekään esimerkiksi pyörätuolissa
istuvaa henkilöä kertomassa kuluttajanäkemyksiään ruokakorin hinnannousua
koskevissa gallupeissa. Roskakuskien kohdalla juttu on ihan toisenlainen.
Minä katsoin Pekka Hyysalon haastattelun. Pekalta kysyttiin,
tuliko hänelle missään vaiheessa sellainen fiilis, että hanskat pitäisi lyödä
tiskiin. Pekka vastasi, että hänellä oli sellainen viikon kestävä vaihe, ja
senkin hän laittaa mielialalääkkeitten lopettamisen piikkiin. Tämä on
poikkeuksellinen asenne. Luulen, että itsellänikin kokonaan uuden
elämäntilanteen hyväksymiseen olisi mennyt useita viikkoja. Minä ihailen Pekka
Hyysalon asennetta. Se jos mikä osoitti, että vammautumisen ei tarvitse olla
tragedia. Kysymys on ennen kaikkea Hyysalon oman luonteen laadusta, ei hänen
vammastaan. Tälle haastattelulle oli ehdottomasti paikkansa suomalaisessa
mediassa.
Luulen että yksi ongelma on myös se, että moni ns. terve ihminen ei voisi kuvitella pystyvänsä samaan ja omaavansa pohjalaasta sisua... Itse sairastan lapsuusiän nivelreumaa ja voin sanoa että Sisu on yksi tärkeimmistä asioista miksi olen ylipäätään edes hengissä enää... Moni ikäiseni on jo aika sitten siirtynyt ajasta iäisyyteen...
VastaaPoista