Tarina kertoo moottoripyöräonnettomuudessa
neliraajahalvaantuneesta Willistä ja sähäkästä Louisasta, joka pestautuu hänen
henkilökohtaiseksi avustajakseen. Mitä kirjassa mättää? (Seuraava osio sisältää
joitakin juonipaljastuksia)
1.
Eritteet
ovat pelottavia. Kun Louisalle tarjotaan työtä, hänen suurin huolenaiheensa
on, joutuisiko hän pesemään vanhuksen takapuolta. Tai ylipäätään jonkun
takapuolta. Siis oikeasti takapuolta! No, tyttöä onnistaa, kun avustettava onkin
rikas, nuori ja komea, jolla on inhottavimpia toimia varten miespuolinen
avustaja.
2.
Tervejalkaiset
kanssaihmiset hipsuttelevat varpaisillaan. Kun joku vammattomista mainitsee
esimerkiksi ”joutuneensa vain istumaan tekemättä mitään, lentävät kädet
avonaisten suiden eteen kauhistuneiden henkäysten saattelemana. Ei tuollaista
saa sanoa! Willille tulee paha mieli!
3.
Will ei
jätä huomauttamatta asioista, joihin ei enää kykene. Ehkä asialla on jotain
tekemistä edellä mainitun ilmapiirin kanssa? Will saa kieriskellä itsesäälissään
täysin vapaasti, eivätkä jatkuvat letkautukset erilaisista toimintarajoituksista
ala missään vaiheessa rasittaa ketään.
4.
He ”tekevät
kaikkensa”. Perhe on suunnattoman rikas ja ajattelee vain Willin parasta,
mutta edistystä ei ole tapahtunut. Johtuisikohan siitä, että ”kaikkensa
tekemisessä” on keskitytty pelkästään paranemiseen, eikä nykytilanteen
helpottamiseen? Louisa on esimerkiksi se, joka keksii hankkia Willille
saneluohjattavan tietokoneen - jäätävää ottaen huomioon, että Willin
halvaantumisesta on tarinan alkaessa kulunut jo kaksi vuotta.
5.
Will on
menettänyt elämänhalunsa. Go figure! Will syö kahmalokaupalla lääkkeitä,
mutta hämärän peittoon jää, lääkitseekö yksikään pilleri hänen ilmeistä
masennustaan. Miehen omaa ansiota tai ei, yhtään psyykkeen asioihin
keskittynyttä terapeuttia ei hänen ympärillään näy.
6. Paikalle saapuu pelastava enkeli tuhdilla
tuntipalkalla. Perimmäiset syyt Louisan palkkaamiselle valkenevat vasta
jonkin ajan kuluttua, mutta jo sinänsä ajatus nuoresta ja nätistä naisesta,
joka palkataan avustajaksi keittämään teetä ja pitämään seuraa, nostaa sappinesteitä
kurkkuun. Kenenkään tehtävä ei ole pelastaa toista ihmistä. Kenenkään onni ei
riipu toisen ihmisen toimista. Onnellisuus lähtee aina ihmisestä itsestään.
7. Suuri yleisö saa rakastamaansa tragediaa. Voi
hyvin kuvitella, että kirjan suosio perustuu suuren yleisön tarpeelle tirauttaa
kyynel liikuntakyvyttömyydelle, päästä tirkistelemään jotakin sellaista, mitä
ei omassa elämässään koe ja tuntea kiitollisuutta kaikin tavoin toimivasta
vartalostaan. Toisin sanoen yleisö voi pönkittää mielihyväänsä ”me ja ne
vammaiset”-kahtiajaon kustannuksella.
Kirjaan pohjautuva elokuva nosti ilmestyessään kohun
vammaisyhteisössä. Sitä pidettiin äärimmäisen ableistisena, ja se poiki jopa
Twitteriin hastagin #mebeforeableism. Jojo Moyes itse vastasi saamaansa kritiikkiin
sanomalla, ettei tarina kerro kaikista neliraajahalvaantuneista, vaan yhdestä,
tositapauksen innoittamasta yksittäistapauksesta. Siitähän kirjallisuudessa
monesti on kysymys.
Olen keskustellut luovan kirjoittamisen ohjaajani kanssa
paljon siitä, miten vähemmistöistä voi kirjoittaa niin, ettei ulota kuvaustaan
koko ihmisryhmään. Olen joskus itsekin sortunut moiseen. Moyesin selitystä
minun on kuitenkin tässä tapauksessa vaikea uskoa. Miksi? Katsotaan edellistä
listausta tältä kantilta.
1.
Louisan pyllynpesupelko toimisi hauskana
heittona ja kuvauksena henkilöhahmon epävarmuudesta, mutta toistuessaan
useampia kertoja, menettää se tenhonsa ja viestii enemmänkin Hei, kaikkia nyt pyllyjen pesu inhottaa.
Ei inhota. Jotkut ihmiset kykenevät suhtautumaan siihenkin luonnollisesti.
2.
Kaikki ovat kirjassa varpaisillaan. Siis
valehtelematta kaikki. Kun yksikään
keskeisistä hahmoista ei suhtaudu vammaisuuteen luontevasti ja myönteisesti, suhtautumistapa
alkaa näyttääkin ihan luonnolliselta.
3.
Willin sarkastiset huomautukset muun muassa
siitä, ettei tansseihin lähtö tule hänen kohdallaan kysymykseen, on osoitus huumorintajusta.
Siis ei esimerkiksi itsesäälistä tai liian moneen kertaan kuulluista vitseistä.
4.
Willin mahdollisuuksia puntaroidessa puhutaan
neliraajahalvaantuneista. Williä estää neliraajahalvaus! Netistä selviää, mitä
neliraajahalvaantuneet voivat tehdä. Louisa hankkii vertaistukea ja oppii
kantapään kautta. Yhtenä oksettavimmista oppiesimerkeistä on lista asioista,
joita neliraajahalvaantuneet eivät
voi tehdä. Sen yhtenä kohtana on elokuvissa käynti kramppipäivinä, koska popcornit
sinkoilevat nytkähtävän polven päältä lattialle. (Siis anteeksi mitä?!)
Willistä ei puhuta yksilönä. Miten siis pitäisi uskoa, ettei tarina kuvaa
kaikkia neliraajahalvaantuneita?
5.
Tämä ei ole yleistyksen kannalta ongelmallinen
kohta, vaan ainoastaan pahuksen epäuskottava!
6.
Seuraneitinä oleminen ja avustettavan
elämänlaadun parantaminen vastaavat monen mielikuvia henkilökohtaisen avustajan
ammatista –useimmiten totuudenvastaisesti. Louisan nimittäminen
henkilökohtaiseksi avustajaksi on siis paikoin ongelmallista, joskin niin on
myös koko romanttisen viihteen genre. Katso seuraava kohta.
7.
Viihdeteollisuudessa vammaisia on totuttu
näkemään kahdesta näkökulmasta: joko inspiroivina sankareina tai säälin
kohteina. Ei varsinaisesti voi puhua yksilöllisyyden esiintuomisesta, jos
näyttämö on pelkkää kliseistä massaa. Monipuolisemmista, totuudenmukaisemmista
vammaiskuvista on edelleen huutava pula.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti